طراحی و اجرای اسکلت فلزی

طراحی و اجرای اسکلت فلزی براساس آخرین استانداردهای روز دنیا

طراحی و اجرای اسکلت فلزی

طراحی و اجرای اسکلت فلزی براساس آخرین استانداردهای روز دنیا

طراحی و نظارت فنی و اجرای کلیه پروژههای عمرانی و ساخت و تولید انواع سازه های فلزی سبک و سنگین ، طراحی و ساخت و نصب انواع سوله و اجرای فونداسیون و پوشش سقف ، اجرای انواع سقف های شیروانی ، طراحی و ساخت و نصب وپوشش انواع سوله صنعتی ، سوله سردخانه ای، سوله مواد غذایی ، سوله انبار ، سوله کارگاهی ، فروش و نصب انواع پوشش سقف ، فروش و نصب انواع ساندویچ پنل ، طراحی انوای سوله ، ساخت و نصب و فروش انواع جرثقیل سقفی ، جرثقیل دروازه ای (تک پل ، دو پل ) ، جرثقیل بازوئی در سراسر ایران ، فروش انواع جرثقیل سقفی ، از دیگر خدمات گروه مهندسین مشاور ارزش می باشد

بایگانی

سقفهای کامپوزیت عرشه فولادی

دوشنبه, ۱۱ آبان ۱۳۹۴، ۱۰:۳۴ ب.ظ

معرفی سقف عرشه فولادی یا متال دک امروزه در دنیا احداث ساختمان و سازه های زیر بنائی با سرعت زیادی در حال انجام است. استفاده از مصالح قدیم و روشهای سنتی ساخت دیگر جوابگوی سرعت مورد نظر و نیاز های طراحی نمی باشد. از این رو استفاده از مصالح جدید و کارا به همراه تکنیک های نوین در ساخت و ساز امر اجتناب ناپذیری محسوب می شود.اجرای سقف متال دک امروزه طرفداران زیادی در دنیا دارد ، در این روش سقف ها با استفاده از ورق های گالوانیزه ذوزنقه ای شکل آجدار و بدون استفاده از شمع و حذف قالب بندی سنتی اجرا می شوند. وزن این سقف نسبت به سقف های مشابه حدود 20 تا 50 درصد سبکتر می باشد و سرعت اجرای آن حدود 11 برابر بیشتر از سقفهای معمولی مانند دال بتن و تیرچه بلوک می باشد. درهمین راستا گروه مهندسین ارزش با برخورداری از توانمندیهای منحصر به فرد در زمینه ساخت و نصب اسکلت فلزی جوشی و پیچ  و مهره ای به روش صنعتی با بهره گیری از دانش روز و توان مهندسی اقدام به طراحی و اجرای سقف کامپوزیت فولادی بنام متال دک نموده است.

 

 مزایای اجرای سقف های عرشه فولادی
-       حذف عملیات قالب بندی و شمع گذاری
-       سرعت اجرای بسیار بالا 11 برابر سریع تر از سایر روشهای اجرای سقف
-       کاهش وزن سقف ، اسکلت ،  فوندانسیون و در نهایت کاهش وزن سازه
-       بازگشت سریع سرمایه به دلیل کاهش قابل توجه زمان اجرا
-       کاهش تیرهای فرعی به حداقل 20 تا 30 درصد و صرفه جویی در مصرف فولاد اسکلت سازه
-       تا 20 درصد صرفه جویی در مصرف بتن سقف
-       عملکرد مناسب در برابر زلزله ( بالا بردن  صلبیت ساختمان ) و مقاومت در برابر نیروهای جانبی
-       امکان اجرا و عملیات بتن ریزی کلیه سقف های ساختمان در یک زمان
-       کاهش قابل توجه هزینه های جاری کارگاه
-       حذف عملیات کفراژ بندی و دکفراژ
-       ایجاد سطحی یکنواخت در زیر سقف

عبور آسان و سالم تاسیسات از زیر سقف و همچنین تهیه و تعویض بسیار راحت موارد آسیب دیده

 

 

 

 اجزاء تشکیل دهنده و شیوه اجرای سقف کامپوزیت عرشه فولادی
سقف کامپوزیت عرشه فولادی در مجموع شامل پنج نوع مصالح است .
الف ) عرشه فولادی
ب)    برش گیر
پ)    فلاشینگ
ج)    آرماتور
د)      بتن
 
الف ) عرشه فولادی
شاخص ترین مصالح این سقف ورق فولادی گالوانیزه می باشد که به روش نورد سرد (Cold Forming) در ضخامتهای  0/8 تا 1/2 میلیمتر بوسیله دستگاههایی با غلطکهای مخصوص و در طرح های متنوع بصورت ذوزنقه ای  شکل دهی می شوند . می بایست سطح ورق دارای برجستگی هایی باشد تا با آجدار کردن سطح ورق پیوستگی کافی بین  ورق گالوانیزه و بتن را ایجاد نماید تا به عنوان فولاد کششی عمل نماید.

   
   

 

 

 

ب) برش گیر
برش گیرها یا گل میخ های خاصی که در این نوع سقف استفاده می شود به جهت نوع مصالح و روش خاص اجرا ، یکی دیگر از نقاط قوت این سقف محسوب می شوند . قطر  این برش گیر ها حداکثر 20 میلیمتر و ارتفاع آنها بسته به شکل ورق فولادی متغییر است و در نهایت حداقل ارتفاع گل میخ بعد از نصب که از بالای ورق ذوذنقه ای اندازه گیری می شود نباید کمتر از 40 میلیمتر باشد.
این گل میخ ها بوسیله دستگاه جوش قوسی الکتریکی خاصی که ( Stud Welder ) نامیده می شود به تیر های سازه ای جوش می شوند. این  فرایند جوشکاری می تواند  هم  بصورت  مستقیم روی بال تیر سازه ای ( قبل از قرارگیری گل میخ با  ایجاد یک حلقه سوراخ در ورق )    Through the Sheet Welding و هم از روی ورق انجام گیرد. ضمناً سرامیـکی در محل جوش قرار می گیرد تا از حوضچه مذاب ایجاد شده در لحظه ایجاد قوس الکتریکی محافظت نماید.
گل میخ ها بایستی عاری از هر گونه زنگ ، زخم ناشی از زنگ زدگی ، پوسته پوسته شدن ، روغن ، رطوبت و هرگونه مواد مضری باشندکه اثرات منفی بر روی عملیات جوشکاری می گذارند باشند. حلقه سرامیکی محافظ جوشکاری بایستی بطور کامل خشک باشند.

     
     

 

گل میخ ها بر اساس استاندارد Din EN  13918   از فولاد کم کربن و با فرایند فورج تولید می شود . بگونه ای که قابلیت انتقال نیروی برشی در تمامی جهات را دارا می باشند. گل میخ ها  با  سایزهای 150 × 13 ، 150 × 15، 150 ×16 و ... در سازه ای بتنی ، کامپوزیت ، مخازن بتنی ، سیلو ها ، سد ها ( بعنوان Anchor  plate ) و نیز کوره های ذوب فلزات و صنایع پتروشیمی استفاده می گردند.


تنها روش استاندارد تولید گل میخ برشگیر ، روش فورج سرد می باشد که توسط ماشین آلات مخصوص و مواد اولیه با آلیاژهای مرغوب قابل تولید است . سایر روشهای غیر استاندارد تولید ،نظیر فورج گرم  یا ریخته گری  بدلیل استفاده از مواد اولیه نامرغوب و یا ضایعاتی دارای استحکام پایین و به تبع آن موجبات ناپایداری سازه را فراهم می سازد.

 پ) فلاشینگ
پس از نصب ورق ها به جهت جلوگیری از خروج بتن اطراف سقفها، دور باز شوها و کناره های راه پله ها مطابق جزئیات زیر ورقهای گالوانیزه L   شکلی در اطراف سقف نصب می گردد.

 

 

 ج) آرماتوربندی
مطابق آیین نامه های معتبر، برای جلوگیری از ترک خوردگی بتن بایستی از شبکه میلگرد حرارتی استفاده نمود. نوع و فاصله میلگرد های این شبکه از سطح فوقانی دال ، به ضخامت دال بستگی دارد. آرماتورهای حرارتی بر روی عرشه فولادی برای چهار منظور زیر اجرا می گردد.
1- مقاومت در برابر لنگر منفی در دهانه های ممتد و کنسول ها
2- بارهای متمرکز درمحل بازشوها
3-به عنوان آرماتور حراراتی
مقاومت در برابر لنگر مثبت درصورتی که از عملکرد کششی ورق فولادی صرف نظر شود.

 

     

 

د) بتن
در آخرین مرحله  از  اجرای  سقف  مطابق  مشخصات  فنی مربوطه  بتن سقف در طبقات اجرا شده و عملیات  تسطیح نهائی انجام  می گیرد. ضخامت دال بتنی در بالای کنگره ورق ذوزتقه ای نباید از 50 میلیمتر کمتر باشد.در سطوح بزرگ برای تسطیح و لیسه ای کردن کف،پارکینگ ساختمان، سوله،کارخانه،جایگاه سوخت و محوطه ها از دستگاه ماله پروانه برقی و بنزینی به صورت کاملاً صاف و یکدست بدون کوچکترین پستی و بلندی با سرعت بالا استفاده می شود.

 

 روند اجرای سقف
دراین روش اجرای سقف پس از طراحی سقف و مشخص شدن فواصل تیرهای فرعی ، نقشه های شاپ جهت جا گذاری صفحات به روی دهانه های مختلف تهیه و دستور تولید به کارخانه داده می شود. پس از تولید ، صفحات بسته بندی شده توسط کامیونهای حمل بار به محل پروژه ارسال و بوسیله جرثقیل و یا تاورکرین مستقر در کارگاه برروی اسکلت در ترازهای مختلف سقف قرارداده می شود. سپس صفحات بر روی تیرها طبق نقشه شاپ پخش شده ، بوسیله  پرچهای  مخصوص با استفاده از دستگاه هیلتی در جای خود ثابت  می گردد.در مرحله بعد ( برش گیر ها یا گل میخ ها )  بر روی  بال پل ها  و  تیر های فرعی جوش می شوند.  نصب گل میخ ها توسط دستگاه  لاتین صورت می گیرد. با توجه به اینکه این برشگیر ها نقش سازه ای در ایمنی سقف در زمان بهره برداری و هنگام زلزله ایفا می کنند ، در انتخاب گل میخ می بایستی دقت کافی صورت گیرد.  همچنین نصب گل میخ ها باید توسط افراد متخصص انجام شود. بعد از اتمام عملیات جوشکاری گل میخ ها آرماتورهای حرارتی طبق نقشه بر روی سقف قرار گرفته ، عملیات بتن ریزی با پمپ  بر روی سقف های آماده انجام و بتن توسط گروه بتن ریزی بر روی سقف پخش می شود.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۸/۱۱
مهندسین مشاور ارزش

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی