طراحی و اجرای اسکلت فلزی

طراحی و اجرای اسکلت فلزی براساس آخرین استانداردهای روز دنیا

طراحی و اجرای اسکلت فلزی

طراحی و اجرای اسکلت فلزی براساس آخرین استانداردهای روز دنیا

طراحی و نظارت فنی و اجرای کلیه پروژههای عمرانی و ساخت و تولید انواع سازه های فلزی سبک و سنگین ، طراحی و ساخت و نصب انواع سوله و اجرای فونداسیون و پوشش سقف ، اجرای انواع سقف های شیروانی ، طراحی و ساخت و نصب وپوشش انواع سوله صنعتی ، سوله سردخانه ای، سوله مواد غذایی ، سوله انبار ، سوله کارگاهی ، فروش و نصب انواع پوشش سقف ، فروش و نصب انواع ساندویچ پنل ، طراحی انوای سوله ، ساخت و نصب و فروش انواع جرثقیل سقفی ، جرثقیل دروازه ای (تک پل ، دو پل ) ، جرثقیل بازوئی در سراسر ایران ، فروش انواع جرثقیل سقفی ، از دیگر خدمات گروه مهندسین مشاور ارزش می باشد

بایگانی

انواع سیستم های سازه ای ساختمان های بلند

دوشنبه, ۱۱ آبان ۱۳۹۴، ۰۸:۴۰ ب.ظ
عناصر سازه ای اساسی ساختمان عبارتند از: عناصر خطی (ستون و تیر)، عناصر سطحی (دیوار و دال) و عناصر فضایی (پوش نما یا هسته مرکزی).
ترکیبی از این عناصر اساسی سازه استخوان بندی ساختمان را به وجود می آورد. راه حل های ممکن بی نهایت زیادی را می توان در پیش چشم تجسم نمود که متداول ترین آنها عبارتند از:
1- دیوارهای باربر موازی: این سیستم از عناصر صفحه ای قائم تشکیل شده است و اکثراً برای ساختمانهای آپارتمانی بکار می رود که در آنها فضاهای آزاد بزرگ لازم نیست و سیستم های مکانیکی سازه  هسته ای را ایجاب نمی کند.

2- هسته ها و دیوارهای باربر نمایی: عناصر صفحه ای قائم و حول سازه هسته دیوارهای خارجی را تشکیل می دهند. در این روش فضاهای داخلی باز ایجاد می شود که وسعت آنها بستگی به ظرفیت سازه کف در پوشاندن دهانه ها دارد.

3- صندوق های خود متکی: صندوق ها واحدهای سه بعدی پیش ساخته ای هستند که وقتی در محل قرار می*گیرند و به یکدیگر متصل می شوند به سازه با دیوار باربر شبیه می باشند.

4- دال طره شده: در این سیستم کف ها به یک هسته مرکزی متکی می باشند و فضای بدون ستونی ایجاد می کنند.

5- دال مسطح: این سیستم صفحه
ای افقی بطور کلی شامل دالهای بتنی کف با ضخامت یکنواخت میباشد که روی ستونها قرار دارند. در این روش تیرهای با ارتفاع مقطع زیاد وجود ندارد و به حداقل ارتفاع طبقه میتوان دست یافت.

6- سیستم فاصلهگذاری: سازههای قاب طرهای با ارتفاع طبقه، برای ایجاد فضای قابل استفاده در داخل و بالای قاب، یک طبقه درمیان بکار برده میشوند.

7- سیستم معلق: در این سیستم با بکاربردن عناصر معلق بجای ستون ها برای حمل بارهای کف، استفاده مؤثر از مصالح نتیجه میگردد. در این سیستم کابلها بارهای وزن را به خرپاهایی که از یک هسته مرکزی طره شده*اند حمل میکنند.

8- خرپاهای متناوب: خرپاهای به ارتفاع طبقه چنان قرار میگیرند که کف هر طبقه بصورت یک در میان روی قسمت تحتانی و یا فوقانی یک خرپا واقع میباشد.

9- قاب صلب: عناصر خطی بوسیله اتصالات صلب به یکدیگر متصل میشوند و تشکیل صفحات قائم و افقی میدهند. ارتفاع طبقه و فاصله ستونها از ملاحظات تعیین کننده طرح در این سیستم میباشند.

10- قاب و هسته مرکزی: قاب صلب بارهای جانبی را اساساً بوسیله خمش تیرها و ستونها تحمل میکند. چنین سیستمهای هستهای، دستگاههای مکانیکی و حمل و نقل را در خود جای میدهند.

11– قاب خرپایی: ترکیب نمودن یک قاب صلب با خرپاهای برشی قائم بر مقاومت و سختی سازه میافزاید. طرح این سازه ممکن است براساس استفاده از قاب برای مقاومت در مقابل بارهای وزن و مزایای قائم در برابر باد صورت گیرد.

12- قاب با خرپاهای کمربندی و هسته مرکزی: خرپاهای کمربندی ستونهای نما را به هسته مرکزی متصل مینمایند و بدین ترتیب عمل انفرادی قاب و هسته مرکزی را حذف میکنند.

13- لوله در لوله: ستونها و تیرهای خارجی ساختمان چنان مجاور هم قرار داده میشوند که نمای ساختمان ظاهراً شبیه دیواری با سوراخهای متعدد پنجرهای است. در این حالت هسته (لوله) داخلی با لوله نما در حمل بارها سهیم بوده و بر سختی آن میافزاید.

14- لولههای دسته شده: سیستم لولههای دسته شده را میتوان بصورت مجموعهای از لولههای انفرادی تجسم کرد که تشکیل یک لوله چند واحدی را میدهند. بدین ترتیب آشکار است که بر سختی سازه افزوده میگردد. این سیستم بلندترین ارتفاع و بیشترین سطح کنار را امکان پذیر میسازد
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۸/۱۱
مهندسین مشاور ارزش

نظرات  (۱)

به جمع کاربران بلاگ بیان خوش آمدید.
این یک نظر آزمایشی است.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی